fredag 9 november 2012

Fantasin och Albert Einstein

 Albert Einstein fanti-serade ofta. Det var så han kom på relativitets-teorin:
— Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling.

Citatet är hämtat från The Saturday Evening Post, 26 oktober 1929,   "Vad livet innebär för Albert Einstein".

Jag har min egna relativitetsteori — den går ut på att livet inte handlar om "antingen eller" utan "huller om buller" eller "både ock". Ordet relativ betyder faktiskt  "i förhållande till något annat".

Moderskärlek kräver fantasi och kunskap. Tillsammans bildar de ett kärlekspar. Åsa (på bilden)  flyger till Stockholm för att besöka sin dotter.

Det ena är inte viktigare än det andre. Hon dagdrömmer om att möta sin älskade dotter. I fantasin är hon redan där. Men hennes kunskap om verkligheten får henne att köpa en flygbiljett.

Jag älskar att fantisera. Poeten Bo Bergman uppfostrade mig till att dagdrömma under en svenska-lektion i sjuan: "Hjärtat ska gro av drömmar, annars blir hjärtat armt", läste jag högt för klassen men det var nog mest jag som lyssnade, mitt liv har varit "huller om buller". Mina klasskamrater blev antingen eller. Jag blev "både ock".  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar