onsdag 6 november 2013

Tankeställare eller återställare?

Vem har inte sett föräldrar smyga in på systemet för att handla en återställare?
Nära 400 000 barn lever i Sverige med föräldrar som dricker för mycket.
– Tar du återställare Pekka? frågar jag.
– Aldrig! kommer svaret blixtsnabbt.
– Ditt minne sviker dig min vän! På Klubbviken havsbad tog du morgonsupen.
– Det var aldrig en återställare! Jag fortsatte bara på nattens drickande. Semester kallar jag det...
– Du skämtar?
– Självklart!
– Har ditt barn bett dig sluta dricka?
- Ja, han tycker bättre om mig nykter än berusad. Han menar att min personlighet förändras.
Jag ställer frågan jag redan vet svaret:
– Slutade du dricka?
- Nej, men jag undvik att dricka i hans närvaro.

Vad kan få dig att sluta dricka?
- Min fru Marjaleena och jag själv antagligen . Hon tycker bättre om mig med en kaffekopp i handen än ett wiskeyglas.
– Kan du se dig själv som nykterist  i framtiden?

 – Faktiskt så kan jag göra det. Men det kräver jobb och vilja. Och du inspirerar mig som nykterist. Du missar aldrig ett tillfälle att ge mig tankeställare. Men de bästa  tankeställare får jag i umgänget med Marjaleenas barnbarn. Dom där underbara små skitungarna är värda alla lycka i världen. Och jag måste vara en förebild. Ett glas är ett för många är ett mycket i närvaro av småbarn. Barn och alkohol hör inte ihop.

Jag suckar tyst för mig själv och tänker "Hur kan en sådan klok hjärna ägna sig åt droger som alkohol?" Men allt jag säger är:
– Lycka till med nykterheten!
– Inte annars? ler Pekka spjuveraktigt.
– Tveksamt! svarar jag. Kärleken mellan män är inte sällan komplicerat.



9 kommentarer:

  1. viljan att bli nykter kan liknas vid att skiljas från en relation som fått skadliga effekter, som vilken destruktiv relation som helst. Den springande frågan är, vilka relationer är viktigast att prioritera i mitt liv, därav kommer valet/Carina Selven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att se alkoholism som ett biokemiskt relationsproblem är en ny tanke för mig. Det är en bra ingång till en argumentationsanalys! Mycket intressant tankegång!
      (Ursäkta! Har inte sett kommentaren! )

      Radera
    2. det kan handla om en inre kamp mellan det kemiska beroendet och viljan att lämna en destruktiv relation till alkoholen som pågår parallellt, att erkänna sin maktlöshet och att välja de goda relationerna, att krasst se båda aspekterna som sanna, motivationen kan då växa fram till ett beslut om skilsmässa från sin partner alkoholen. Man kan sörja även den skilsmässan en tid för att sedan känna sig fri att leva ett äkta liv utan kemiska känslor som alkoholen erbjuder

      Radera
    3. Det kan vara lättare att föreställa sig beroendet som en relation. Samtliga jag intervjuat med alkoholproblem vill sluta men kan inte, trots mina goda argument som:
      - Försök se allt du kan vinna genom nykterhet. Och vad du förlorar.
      - Jag har allt att vinna på ett nykter liv. Det begriper jag. Men det går ändå inte, blir svaren utan undantag.
      Ditt perspektiv ger utgångspunkt. Vi talar om en kärleksrelation, en dysfunktionell sådan. Ordet älska har grundformen: att känna en intensiv känsla av tillit till någon eller något. De "kemiska känslor som alkoholen erbjuder" är en livsfarlig älskare. Om alkoholisten lämnar den kemiska relationen, svarar kroppens signalsubstanser omedelbart med att starka känslor av obehag i alla känslostrukturer.

      Bilden av alkoholism som en kärleksrelation tror jag kan fungera i samtal med vänner som har hamnat i "blandäktenskap" eller "månggifte".
      Dina tankar ska jag processa en tid. Intuitivt ser jag här en bra spelöppning och bra utgångspunkter för samtal.
      Tack!

      Radera
    4. att välja bort alkoholen/droger som kärlekspartner ger en krisreaktion med alla olika känslor, vilket är helt normalt, det viktiga är att man då får bekräftelse på detta, en guidning i att förstå dessa mekanismer och sina känslor i detta sårbara tillstånd. Den processen kräver tid och träning av sitt tålamod, vilket är för många livslångt. Man blir starkare med tiden att att ta sig själv på allvar, sina behov, återta självrespekten som drogen har brutit ner och öka kärleken till sig själv och andra på ett sunt sätt.Varför är det så svårt för en del att vilja sluta dricka, droga men inte klara det? det är svårt att ge klart svar på detta fenomen, men jag tror att man måste kika in närmare mer individuellt vad som skapar förutsättningarna att bli nykter, vilka verktyg behövs och där kan det finnas skillnader hos olika individer. Det sägs att sanningen kan göra oss fria och om vi riktar vårt fokus på sanningen om relationen till alkoholen, drogen så ökar möjligheten till ett nyktert liv :)

      Radera
  2. Du är en riktig antialkoholprofet Bengt (ett till ord som inte finns, tänker på främlingsfientlighet som enligt dig inte finns och som du nämnde på fb)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit!
      Vem vågar ge sig i polemik med dig? Jag klistrar (lydigt men stolt) på mig etiketten. :)
      Och för er som inte känner till Kikki Sandström. Gå in på hennes facebookssida: https://www.facebook.com/kikki.sandstrom?fref=ts

      Radera
    2. ...fast utan ?fref=ts bara https://www.facebook.com/kikki.sandstrom och sen även ifall nån vill ha en hälsokikk https://www.facebook.com/kikkisandstromIC

      Radera
  3. Tittar in på din sida och förundras av allt förnuftigt. =) I inlandet, där jag själv bor (nykterist) håller de flesta varandra i handen mot de som inte gillar jakt och alkohol. Att inte gilla dessa två, då kommer man inte in i gemenskapen utan snällt får stå på sidan och frysa. Men jag fryser gärna. Alkoholen är nog den svåraste biten att närma sig, för "alla" andra är ju med på tåget. Att försöka belysa frågan om för mycket, går inte. Kändes skönt att läsa din sida, ibland tappar jag lite grund för mina egna åsikter. Jag tittar nog in igen. Tack!

    SvaraRadera