lördag 2 november 2013

Nyktra musiker sökes!

Nästa år är ett valår. Mitt bästa livsstilsval är nykterhet. Nu vill jag göra mitt val till en valfråga:
"Ge dina barn ett nykterhetslöfte, som en gåva till deras 18 års-dag!"

Jag söker musiker till en nykterhetsorkester. Stilen blir nyskriven modern jazz, blues och ballader.
Orkestern är religiöst och politiskt obunden.
Hör av dig till metaforfabriken@gmail.com 

Nyktra musiker sökes!
Vart jag än glor, ser jag falsk amour
alkoholen har blivit för stor, sånt gör mig dyster
Den tränger sig in, i varje por
Åh! den går snart i mina skor

Det är inte okey!
Nej, det är inte okey
Nä, nä, nä, nä, nä, nä, nä, nä, nä. nä

Om du vill veta, vad jag tror
i alkohol finns ingen amour, den gör mig bara dyster
Vinet kan aldrig, bli min bror
hur än reklamen, snor och gnor

Det är inte okey...

Jag vill sätta upp, en liten grupp
som ställer upp, på att spela nykter
Starta en orkester, spela på fester
Musiker ring mig! Säg mig vad ni tycker.


Och de är helt okey!
Det är helt okey
Na, na, na, na, na, na, na, na, na, na....

6 kommentarer:

  1. Har raderat alla kommentarer av misstag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch...det gör inget. Ny dag nya möjligheter. Läste ditt svar igår, så det var inte förgäves i vart fall.

      Radera
  2. Jag spelar gjarna med dig igen nar jag flyttar hem igen om det nu blir i närheten. Nykter spelar jag alltid sa det ar definitivt nagot jag staller upp pa!
    Halsningar, Hawkan

    SvaraRadera
  3. It´s a deal!
    Jag svarade på Facebook i stället för här...

    SvaraRadera
  4. Jag trodde de flesta, ej världsberömda musiker, spelade i nyktert tillstånd. Men du känner nog, lixom jag en duktig luleåmusiker som sällan är nykter nuförtiden. Synd för då kommer inte han ifråga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör jag det!
      Musiklivet på pubar och krogar är hårt. Alkoholindustrin är välorganiserad. När jag själv drev krog höjde jag musiken efter tio, bara för att gästerna dricker mer "i skydd bakom hög musik". Att manipulera så gör mig som krögare till en tragisk figur.
      Den tiden är inget jag är stolt över med all sin otrohet, ensamhet, klumpiga raggningsförsök och hundratals män som jag kastade ut, därför de fått för mycket. Dom störde affärerna - en dyngfull person dricker mindre än en halvfull. Det gäller att fylla glasen! Business!

      Radera