måndag 7 maj 2012

Under ytan är vi alla gräsänder


Jorden består mest av mat. I vår underbara värld går det mesta faktiskt att äta. Kokt, stekt eller rått. Just nu pågår ett målmedvetet tuggande och slurpande och sugande och silande och inte minst idisslande över hela vårt jordklot.  Det är nästan så det kan höras.

Sen urminnes tider har djuren och vi strövat omkring — på slätterna och i djupa skogar — på jakt efter föda. Men nu är det annan ordning: Förr kom människan till maten. Idag kommer maten till oss. Tyvärr.
Gräsänderna är smartare än oss: de konsumerar närodlat. Vi är i händerna på livsmedelsindustrin. Vi sätter i oss grönsaker som transporterats med långtradare från andra änden av Europa fast vi är närmaste granne med en grönsaksodling. Men gräsänderna på Östermalm i Luleå låter sig väl smaka av vattenväxter. De käkar närodlat. De ska bli mina förebilder i sommar.

Våra matvanor påminner om varandra. Gräsanden är allätare precis som vi. Denna sjöfågel är mycket flexibel i sitt val av föda som består av snäckor, skalbaggar, flugor, fjärilar, sländor, nattsländor, kräftdjur och maskar och andra ryggradslösa djur. De fullbordar kostcirkeln genom att äta olika frön och annat växtmaterial.
Bilderna är klickbara      text/foto/bengtw
De söker födan genom att tippa kroppen framåt och snappa eller beta efter växtmaterial under vattnet.När jag söker min föda står jag böjd över en kyldisk på Willys och väljer min föda. Ungefär som på bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar