torsdag 2 juni 2011

Ny teknik får mig att gå vilse

Jag befinner vid stranden av Hertsöträsket. Det är jag säker på.
Fast min GPS är ännu mer säker på att jag befinner mig i Hagavikens småbåtshamn – flera kilometer norrut.
Jag försöker få Magellan på bättre tankar genom att ändra i menyerna. Men apparaten insisterar på att jag är i Hagaviken.

Klickbar bild  © bengt wikström

















Jag ska ensam ut i de djupa skogarna i sommar. Om jag blir skadad är det viktigt att kunna ange exakt position till räddningstjänsten.
Min GPS använde jag tidigare i Luleå skärgård och där gäller koordinatsystemet WSG 84. I granskogen ska det vara RT90.

Jag och Magellan kommer att bli överens om vägpunkter. Men tills dess är det karta och kompass som gäller. Och inte att skada sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar