tisdag 7 juni 2011

Att betrakta är att se utan att synas

I dag är många livrädda att inte synas. Jag brukar trösta dem med att de finns ändå. Allt det här kan man lär sig i skogen – där det tvärtom handlar om att se men inte synas. Om det inte är parningstider förstås.

 Latitud: 65,33.59´   Longitud: 20,36.10´ (WGS84)

















Men jag var inte i skogen för att söka en partner. Nej, min karta och kompass visade vägen till en underbar utsiktsplats – Granöviksbergets högsta punkt – 38 meter över havet i Luleå skärgård. Dit kan man cykla och fotvandra sista biten.

Trots kompassen gick jag lite vilse och fick kämpa mig genom snårskog den sista sträckan, när plötsligt världen öppnade sig framför mig. Utsikten över Södra Strapösundet var överväldigande efter allt brötande och stökandande i slyet. 

Människor hade lagt stenar på ett röse som ett tecken på att de varit där. Men jag lade inte sten på röset – jag var fullt upptagen med att betrakta allt jag såg.

Bilderna är klickbara  © bengt wikström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar