tisdag 22 oktober 2013

Vi nykterister ser ut så här!


Frågan kom från en kvinnlig journalist:
- Dricker du alkohol?
- Nej, min personlighet är så vacker i nyktert  tillstånd, svarade jag och ut-
vecklade svaret med en retorisk fråga:
- Varför göra om personligheten med alkohol? Det vackraste jag äger är min nykterhet och mina sinnen. Tycker du inte jag är vacker?
Hon nickade och log åt den oväntade frågan. Hon var också vacker där hon satt höggravid på uteserveringen vid Köpmantorget, tillsammans med mig.

Jag pekade på hennes mage och sa:
- Är detta din första gåva till livet?
- Nej, min andra sade hon och hennes ögon glittrade av värme när hon tänkte på sina barn.
- Hon är nykterist antar jag?
- Är inte alla barn det? skrattade hon med en intelligent blick.

Nykterhet är nog det vackraste som finns. Onykterhet är bara fult.


Några glada barn lekte förtjust i en hoppborg ett stenkast från serveringen där vi satt. Och just i denna stund bestämde jag mig att bli som barn på nytt.

Mötet med kvinnan på serveringen förändrade mitt liv. Kort därefter organiserade jag mig i IOGT /NTO. Det var en ren kärleksförklaring till ett nyktert liv. Idag är jag lycklig som ett barn, nyfiken på livet och full av vitalitet.

5 kommentarer:

  1. Alla kommentarer raderade av misstag! Ledsen!

    SvaraRadera
  2. Vad fint skrivet!!!
    Forsätt att lära barnen i livet, som du berättade i Barnsaga!!!
    Un Abrazo de Costa Rica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Costa Rica är ett lyckligt land som tar emot anonyma svenskar och vän till mig! Låten "En Barnsaga" ska jag göra nåt av. Tack för att du minns den!

      Radera