tisdag 8 januari 2013

Är Luleå är en religiös stad?

På trettondagen hade affärerna, bankerna och postkontoren i Luleå stängt.

Just denna lördag hålls centrum i ett fast religiöst grepp och affärerna stängs. Luleå förvandlas till Guds stad. En stad styrd av religion.

Man firar att tre visa män gav guld, rökelse och myrra till Jesusbarnet.

Vi är inte så många ute den här blåaktiga lördags-
eftermiddagen.  Bland de fåtal shoppingsugna är förvirringen stor.
- Varför är det stängt? frågar en kvinna med familj utanför Smedjan där de väldiga svängdörrarna är igenbommade.
- Luleå handel firar Guds härlighet i Jesus Kristus, informerar jag hjälp-
samt. 

Familjen suckar uppgivet av besvikelse och jag söker uppmuntrande ord.
- Men kanske är kyrkan öppen? föreslår jag. Om inte annat är det vecko-
mässa i kväll med Anna-Stina Svedberg.
Då berättar hon mer om vad Gud tänker och gör.
Hon kan Gud hon. Det kan inte jag.

Men ett besök i Guds hus ingår inte i deras planer för dagen. Alla luleåbor är inte lika religiösa.

Jag kan tycka att det är märkligt att Gud har öppet på julafton men inte på trettondagen. Men Guds vägar äro outgrundliga. När jag träffar Anna-Stina Svedberg nästa gång ska jag fråga henne. Hon kan Gud bättre än jag. Som sagt. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar