måndag 3 december 2012

Vilken är världens mest kända docka?

Dockorna på min fönster-
bräda har burit samma uttryck i snart femton år. Men deras miner berör mig än idag.

Jag lyssnar till deras dialoger, som ständigt växlar genom åren, i takt med att jag förändras.
Flickan är positiv och kreativ men killen är skeptiskt till det mesta. Ungefär som jag i unga år.

 
Frälsningsarmén leker också med dockor, på Storheden i Luleå. Deras moderna poser och beslöjade blickar får mig att köpa deras kläder. Det är dom värda. Den manliga blå rutiga skjortan var i min storlek.
Andra vill bli en docka.
Mikael Jackson är till salu på Röda Korset vid Södra Hamn i Luleå. För honom står tiden stilla men aldrig för kommersen. För några tior kan han bli min. 
Världens kändaste docka är nog Jesus. Honom vill alla leka med.

Människan har byggt enorma dockskåp där Jesusdockan hänger i centrum. Folk av alla kulörer samlas i dockskåpen och leker med sanningen.

Vi blir som barn på nytt när vi leker med dockor. Då får våra fantasier fritt spelrum. Det är nyttigt att vara barnslig, och äta morötter.

Men de kristnas lekar har gått för långt. De äter av Kristi kropp och dricker hans blod — ett slags andlig kannibalism. Detta är vuxenlekar som alltid har slutat illa. Religionskrig är ingen lek...













                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar