torsdag 8 mars 2012

Han vägrar släppa taget

Varför kan inte kristendomen släppa taget om synden och gå vidare? Det har gått sex tusen år sen Adam och Eva åt av den förbjudna frukten i Eden trädgård.

Jag menar, hur många av oss har inte ätit av förbjuden frukt? Vem har inte "pallat" äpplen som unga och njutit i fulla drag av både spänningen och den goda frukten?

Om jag vore gud var problemet med synden ur världen idag.

Jag hade förlåtit Adam och Eva omedelbart. Sen kunde vi alla gå vidare i livet!
Exakt detta sa jag till Jesus där han hängde på korset i Domkyrkan i Luleå. Men han lyssnade inte. Det måste vara tungt att klamra sig fast vid synden så länge som han gjort.

På vägen ut från kyrkan frågade jag en stillsam medelålders man om han var en syndare.
– Jag är kyrkvaktmästare här, svarade han artigt.

I kyrkan hämtar kristna kraft för att orka fokusera på synd,
skuld och skam. © text/bild

Moses och stentavlorna.
















I den medeltida kyrkan förbjöds vissa intervaller i musiken som "Djävulens intervall". 
















Altarblommor. Färgen bestäms ofta av den liturgiska färg
som gäller olika perioder under kyrkoåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar